چه شامپويي بخريم؟
صفحه 1 از 1
چه شامپويي بخريم؟
حتما تا به حال به قصد خريد شامپو يا نرمكننده، سري به بازار گيجكننده شامپوها زدهايد. هزاران نوع شامپو در بازار موجود است و هر هفته هم انواع جديدتري به فروشگاهها ميآيند. فروشندههاي مختلف، شامپوهايي را به شما پيشنهاد ميكنند كه بعضي از آنها واقعا از لحاظ قيمت با انواع ديگر تفاوت زيادي دارند. آن وقت است كه شما از خودتان ميپرسيد:
آيا قيمت شامپوها معيار قابل قبولي براي بهترين بودن آنهاست؟
براي رهايي از سردرگمي هنگام خريد شامپو، گفتگويي با دكتر محمدعلي نيلفروشزاده، متخصص پوست و مو و رييس مركز تحقيقات پوست و سالك در اين خصوص داشته ايم كه پيش روي شماست.
آقاي دكتر! بهترين شامپو، چه شامپويي است؟
چيزي به عنوان بهترين شامپو وجود ندارد. اغلب شامپوها اثر پاككنندگي مطلوبي دارند و پولي كه شما براي خريد شامپو پرداخت ميكنيد، سليقه شخصي است و لزومي ندارد براي بدست آوردن شامپوي خوب، حتما پول زيادي خرج كنيد. مقصودم اين است كه الزاما قيمت گران شامپو، معيار خوب بودن آن نيست.
همه شامپوها حاوي تركيبات سورفاكتانت هستند و عمل زدودن چربي و چرك و ساير زوايد روي مو را انجام ميدهند كه اين مواد همراه با كف در موقع آبكشي از بين ميروند.
كف زياد شامپوها چهطور؟ آيا نشانه بهتر بودنشان نيست؟
سورفاكتانتهاي متنوعي با خواص متفاوت وجود دارند. بعضي از آنها براي برطرف كردن گرد و خاك، و بعضي ديگر براي برطرف كردن چربي بهترين اثر را دارند. بعضيها كمتر كف كرده و بعضي زياد كف ميكنند. براي همين توليدكنندگان شامپو از انواع مختلف سورفاكتانتها كمك ميگيرند. براي مثال شامپوي موي چرب در مقايسه با شامپوي موي خشك بايد سورفاكتانتي با كيفيت بالاي چربيزدايي داشته باشد.
در هر صورت مصرفكنندگان، اختلاف بين شامپوها را خيلي كم متوجه ميشوند، بنابراين فكر نكنيد شامپوهايي كه تحت عنوان شامپوي تقويتي هستند، شامپوي بهتري هستند. توليدكنندگان، عوامل غليظ كننده يا رقيقكننده را به لحاظ فروش و تجمل به شامپو اضافه ميكنند. حتي اگر سورفاكتانت خاصي، كف كافي توليد نكند به شامپوها مواد كفزا ميافزايند كه همه اينها جنبه تجمل و حفظ بازار تبليغات را دارد.
پس ما چهطور يك شامپوي مناسب براي موهايمان بخريم؟
چون موها متفاوت هستند و شامپوها نيز مختلف، بهترين راه، امتحان كردن انواع شامپو و در نهايت انتخاب مناسبترين آنهاست. بر چسب روي شامپو به معرفي تركيبات موجود در آن ميپردازد. اگر موهاي شما در اثر مواد مختلف مثل مواد مش يا فر يا به هر دليل ديگري، آسيب ديده، بهتر است به اسيديته شامپو دقت كنيد.
اسيديته شامپوها بين قليايي متوسط تا اسيدي سبك تنظيم ميشوند.
اگر موهايتان آسيبديده شامپوهاي خنثي يا شامپويي با اسيديته سبك كه مو را كمتر متورم كرده و لايه خارجي كوتيكولي مو را كمتر به هم ميريزد، انتخاب كنيد.
مواقعي كه مو به نرمكننده احتياج دارد، مي توانيم از شامپوهايي كه حاوي مواد نرمكننده هستند استفاده كنيم؟
خير، توصيه ما اين است كه اگر موي شما به نرمكننده نياز دارد، به جاي استفاده از اينگونه شامپوها، بعد از زدن شامپو و شستن آن، از يك نرمكننده استفاده كنيد، چون مشكل است كه يك شامپو دو عمل تميز كردن و نرم كردن موها را با هم انجام دهد و در عين حال لايهاي از ذرات نرمكننده در آن شامپو روي موها باقي ميماند كه اين ذرات، خود ميتوانند باعث تجمع چربي شوند.
بهترين كار اين است كه به موهايتان شامپو بزنيد و بعد از آبكشي از يك نرمكننده استفاده كنيد. اين تركيبات وقتي به دنبال شامپو مصرف شوند، روي تار مو پوششي نامرئي و ظريف به جا ميگذارند كه كوتيكول به هم خورده ي مو را صاف ميكند و ممكن است حتي جاهايي از كوتيكول مو را كه كنده شده است، پُر كند. با اين كار، مو كمتر گره مي خورد و به راحتي شانه ميشود و به درخشندگي و توان آن افزوده ميشود.
اكثر كانديشنرها (Conditioner) يا حالتدهندهها، فوري عمل ميكنند و فقط براي يك دقيقه بايد روي مو بمانند و سپس آبكشي شوند. اين تركيبات تقريبا براي اكثر مردم رضايتبخش هستند، اما براي موهاي آسيبديده بايد از حالتدهندههاي سنگينتري استفاده كرد كه قبل از آبكشي، بايد مدت 10 دقيقه يا بيشتر روي سر بمانند.
يادآور ميشوم به ادعاهاي گوناگون تبليغاتي توجه نكنيد و اين نكته را به ياد داشته باشيد كه ساقه موها بافت مردهاند و نميتوان آنها را تغذيه كرد و يا آسيبها را بهطور دايمي تغيير داد. كانديشنرها به طور موقتي عمل مي كنند و بس.
پس ويتامينها و عصارههاي گياهي موجود در آنها موجب درمان آسيبها نميشوند؟
تنها راه درمان موهاي آسيبديده، كوتاه كردن آنهاست نه شستشو. بايد منتظر ماند تا موي سالم جايگزين شود.
اضافه كردن انواع عصاره گياهان و ... به حالتدهندهها مانند ساير روغنها يا پروتئينها عمل ميكند.
پروتئينها به مو و سطح آسيب ديده ميچسبد و كوتيكول را پُر ميكند. جالب است بدانيد همه حالتدهندهها يكسانند و تنها در قسمتي كه مو به آن احتياج دارد جذب ميشوند و بقيه آبكشي ميشود.
آب هميشه اولين مادهاي است كه روي برچسبهاي اين مواد وجود دارد، چون پايه همه مواد ديگر است.
جاذبالرطوبتها و گليسيرين، با جذب آب از هوا، مو را نرم و براق ميكند.
پروتئينها نيز موقتا تركها را به هم ميچسبانند و سطح نابرابر مو را صاف ميكنند تا موها آسيب جدي نبينند.
در مورد بعضي تركيبات گياهي ، تخممرغ ، حنا و... با اينكه گفته ميشود خاصيت طراوتافزايي و جواني دارند، اما سند علمي براي چنين ادعايي وجود ندارد.
آيا قيمت شامپوها معيار قابل قبولي براي بهترين بودن آنهاست؟
براي رهايي از سردرگمي هنگام خريد شامپو، گفتگويي با دكتر محمدعلي نيلفروشزاده، متخصص پوست و مو و رييس مركز تحقيقات پوست و سالك در اين خصوص داشته ايم كه پيش روي شماست.
آقاي دكتر! بهترين شامپو، چه شامپويي است؟
چيزي به عنوان بهترين شامپو وجود ندارد. اغلب شامپوها اثر پاككنندگي مطلوبي دارند و پولي كه شما براي خريد شامپو پرداخت ميكنيد، سليقه شخصي است و لزومي ندارد براي بدست آوردن شامپوي خوب، حتما پول زيادي خرج كنيد. مقصودم اين است كه الزاما قيمت گران شامپو، معيار خوب بودن آن نيست.
همه شامپوها حاوي تركيبات سورفاكتانت هستند و عمل زدودن چربي و چرك و ساير زوايد روي مو را انجام ميدهند كه اين مواد همراه با كف در موقع آبكشي از بين ميروند.
كف زياد شامپوها چهطور؟ آيا نشانه بهتر بودنشان نيست؟
سورفاكتانتهاي متنوعي با خواص متفاوت وجود دارند. بعضي از آنها براي برطرف كردن گرد و خاك، و بعضي ديگر براي برطرف كردن چربي بهترين اثر را دارند. بعضيها كمتر كف كرده و بعضي زياد كف ميكنند. براي همين توليدكنندگان شامپو از انواع مختلف سورفاكتانتها كمك ميگيرند. براي مثال شامپوي موي چرب در مقايسه با شامپوي موي خشك بايد سورفاكتانتي با كيفيت بالاي چربيزدايي داشته باشد.
در هر صورت مصرفكنندگان، اختلاف بين شامپوها را خيلي كم متوجه ميشوند، بنابراين فكر نكنيد شامپوهايي كه تحت عنوان شامپوي تقويتي هستند، شامپوي بهتري هستند. توليدكنندگان، عوامل غليظ كننده يا رقيقكننده را به لحاظ فروش و تجمل به شامپو اضافه ميكنند. حتي اگر سورفاكتانت خاصي، كف كافي توليد نكند به شامپوها مواد كفزا ميافزايند كه همه اينها جنبه تجمل و حفظ بازار تبليغات را دارد.
پس ما چهطور يك شامپوي مناسب براي موهايمان بخريم؟
چون موها متفاوت هستند و شامپوها نيز مختلف، بهترين راه، امتحان كردن انواع شامپو و در نهايت انتخاب مناسبترين آنهاست. بر چسب روي شامپو به معرفي تركيبات موجود در آن ميپردازد. اگر موهاي شما در اثر مواد مختلف مثل مواد مش يا فر يا به هر دليل ديگري، آسيب ديده، بهتر است به اسيديته شامپو دقت كنيد.
اسيديته شامپوها بين قليايي متوسط تا اسيدي سبك تنظيم ميشوند.
اگر موهايتان آسيبديده شامپوهاي خنثي يا شامپويي با اسيديته سبك كه مو را كمتر متورم كرده و لايه خارجي كوتيكولي مو را كمتر به هم ميريزد، انتخاب كنيد.
مواقعي كه مو به نرمكننده احتياج دارد، مي توانيم از شامپوهايي كه حاوي مواد نرمكننده هستند استفاده كنيم؟
خير، توصيه ما اين است كه اگر موي شما به نرمكننده نياز دارد، به جاي استفاده از اينگونه شامپوها، بعد از زدن شامپو و شستن آن، از يك نرمكننده استفاده كنيد، چون مشكل است كه يك شامپو دو عمل تميز كردن و نرم كردن موها را با هم انجام دهد و در عين حال لايهاي از ذرات نرمكننده در آن شامپو روي موها باقي ميماند كه اين ذرات، خود ميتوانند باعث تجمع چربي شوند.
بهترين كار اين است كه به موهايتان شامپو بزنيد و بعد از آبكشي از يك نرمكننده استفاده كنيد. اين تركيبات وقتي به دنبال شامپو مصرف شوند، روي تار مو پوششي نامرئي و ظريف به جا ميگذارند كه كوتيكول به هم خورده ي مو را صاف ميكند و ممكن است حتي جاهايي از كوتيكول مو را كه كنده شده است، پُر كند. با اين كار، مو كمتر گره مي خورد و به راحتي شانه ميشود و به درخشندگي و توان آن افزوده ميشود.
اكثر كانديشنرها (Conditioner) يا حالتدهندهها، فوري عمل ميكنند و فقط براي يك دقيقه بايد روي مو بمانند و سپس آبكشي شوند. اين تركيبات تقريبا براي اكثر مردم رضايتبخش هستند، اما براي موهاي آسيبديده بايد از حالتدهندههاي سنگينتري استفاده كرد كه قبل از آبكشي، بايد مدت 10 دقيقه يا بيشتر روي سر بمانند.
يادآور ميشوم به ادعاهاي گوناگون تبليغاتي توجه نكنيد و اين نكته را به ياد داشته باشيد كه ساقه موها بافت مردهاند و نميتوان آنها را تغذيه كرد و يا آسيبها را بهطور دايمي تغيير داد. كانديشنرها به طور موقتي عمل مي كنند و بس.
پس ويتامينها و عصارههاي گياهي موجود در آنها موجب درمان آسيبها نميشوند؟
تنها راه درمان موهاي آسيبديده، كوتاه كردن آنهاست نه شستشو. بايد منتظر ماند تا موي سالم جايگزين شود.
اضافه كردن انواع عصاره گياهان و ... به حالتدهندهها مانند ساير روغنها يا پروتئينها عمل ميكند.
پروتئينها به مو و سطح آسيب ديده ميچسبد و كوتيكول را پُر ميكند. جالب است بدانيد همه حالتدهندهها يكسانند و تنها در قسمتي كه مو به آن احتياج دارد جذب ميشوند و بقيه آبكشي ميشود.
آب هميشه اولين مادهاي است كه روي برچسبهاي اين مواد وجود دارد، چون پايه همه مواد ديگر است.
جاذبالرطوبتها و گليسيرين، با جذب آب از هوا، مو را نرم و براق ميكند.
پروتئينها نيز موقتا تركها را به هم ميچسبانند و سطح نابرابر مو را صاف ميكنند تا موها آسيب جدي نبينند.
در مورد بعضي تركيبات گياهي ، تخممرغ ، حنا و... با اينكه گفته ميشود خاصيت طراوتافزايي و جواني دارند، اما سند علمي براي چنين ادعايي وجود ندارد.
parmidas56- همکار انجمن
- Registration date : 2009-01-19
تعداد پستها : 2426
محل سكونت : nurs
مدل گوشي : 206
امتیاز : 4939
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد